“97% of people with back pain could benefit by learning the Alexander Technique”
Jack Stern, spinal neurosurgeon
Wetenschappelijk onderzoek
Een overzicht van al het peer-reviewed gepubliceerde wetenschappelijk onderzoek staat op: https://www.amsatonline.org/aws/AMSAT/pt/sp/research
Het meeste onderzoek gaat over
- pijn (rug/nek/chronische pijn)
- de ziekte van Parkinson
- osteoartritis
- houding, spiertonus, ergonomie
- balans, coördinatie en beweging
- blessures en prestaties in de muziek wereld
Hieronder volgt een samenvatting van een groot wetenschappelijk onderzoek naar de werking van de Alexander Techniek op lage chronische rugklachten gepubliceerd in The British Medical Journal in 2008. Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde heeft het overgenomen:
Aan het onderzoek deden 579 rugpatiënten mee, verdeeld over drie groepen: één groep kreeg 6 Alexander Techniek lessen, één groep kreeg 24 Alexander Techniek lessen, één groep massage, en de controlegroep kreeg de standaardbehandelingen van de huisarts. Daarnaast kreeg de helft van de patiënten de opdracht een half uur per dag te wandelen.
De twee beste resultaten, gemeten een jaar na het begin van de lessen:
- 24 lessen Alexander Techniek hadden verreweg het beste resultaat: patiënten hadden nog maar 3 dagen per maand pijn tegenover 21 dagen per maand pijn in de controlegroep en de massagegroep: een verbetering van maar liefst 85%. Ook het functioneren verbeterde met 42% (gemeten met de Rolland Morris Disability Score), terwijl in de controle- en massagegroep geen verbetering was aangetoond.
- Het een na beste resultaat hadden 6 lessen Alexander Techniek gecombineerd met elke dag een half uur stevig wandelen. Dit effect bedroeg ongeveer 70% van dat van alleen 24 lessen Alexander Techniek.
Ook in de kosten/effectiviteit-analyse had de Alexander Techniek de beste score.
Dit wetenschappelijk onderzoek is van zeer hoge kwaliteit, bevat een groot aantal patiënten, en is gepubliceerd door een hoog aangeschreven wetenschappelijk tijdschrift.
Kijk voor het volledige artikel en een introductie filmpje op:
http://www.bmj.com/content/337/bmj.a884.full