Maaike Warnaar

beroep: Iran-deskundige, universitair docent
reden: pijn in handen, armen en schouders/RSI

De klachten begonnen meestal als ik achter mijn bureau zat, maar ook als ik fietste, las, of gewoon met mensen sprak. De pijn is nu de meeste dagen helemaal weg maar de lessen met mijn naamgenoot Maaike (!) hebben veel meer voor mij betekend dan ‘alleen’ grip krijgen op de oorzaken van de  pijn. Het ging bijvoorbeeld ook over hoe ik mezelf in de omgeving positioneerde, of het nou achter mijn bureau was, op de bank of op de fiets. Daarnaast hielp Maaike me ook een veel groter bewust zijn te krijgen van hoe mijn ademhaling, de zwaartekracht en mijn spier/skelet stelsel allemaal verbonden zijn en samen werken om in balans te zijn en pijn vrij door het leven te kunnen gaan.

Lees meer >

Ook heel belangrijk is het momentje pauzeren (waarin je even kan voelen, i.pv. haasten naar de volgende klus), dat me enorm geholpen heeft meer mindful te zijn in grote en kleine dagelijkse activiteiten. Maaike’s lessen hebben me een meer ontspannen, gebalanceerd en mindful leven gebracht met voordelen die doorwerken in alle area’s van het leven.

< minder

Tijn Wybenga

beroep: componist, dirigent, pianist
reden: pijn in polsen en onderarmen

Wat Maaike Aarts bijzonder maakt is dat zij uit eigen ervaring weet wat Alexander Techniek kan betekenen voor musici met last tijdens het spelen. Samen onderzochten we waar de klachten vandaan kwamen, waarin naast houding en overbelasting ook zenuwen, stress en gedachten werden behandeld. Haar lessen voelen respectvol en vertrouwd. Voor elke persoonlijke situatie past ze Alexander Techniek op een andere manier toe. Omdat zij zelf professioneel musicus is en omdat ze altijd nieuwsgierig blijft om Alexander Techniek te blijven ontwikkelen is elke les – ook na een aantal jaren – fris, inspirerend en vernieuwend.

Lees meer >

Alexander Techniek heeft mij geholpen in zowel het pianospel als bij het dirigeren en het componeren. Het is niet alleen een techniek voor bij het beoefenen van een instrument maar een tool voor meer focus, ontspanning en richting in het dagelijks leven.

< minder

Anna Magdalena den Herder

beroep: plaatsvervangend aanvoerder altviool Nederlands Kamerorkest
reden: auditie voorbereiding

De Alexander Techniek lessen van Maaike hebben mij geleerd zacht te worden, zowel fysiek als mentaal. De verbondenheid van lichaam en geest die mogen ontspannen, om vanuit die ontspanning de kracht te vinden om je uit te drukken. In mijn auditie voorbereidingen en de auditie zelf heb ik geleerd deze zachtheid mentaal en fysiek toe te passen. Het gaf me rust om me bezig te houden met de muziek en wat ik ermee wilde vertellen. Fysiek weet ik nu beter hoe mijn lijf in elkaar zit, het heeft me inzicht gegeven in hoe het werkt in mijn lijf en hoe ik kan navoelen wat gezond is voor mij en wat niet. Bij Maaike vond ik iemand die de Alexander Techniek deelt vanuit een sterke eigen visie, met humor en een zacht vertrouwen in een ieder waar ze mee werkt. Ik leerde via haar om te vertrouwen en geloven in wie ik ben en wat ik te delen heb als musicus.

Diet Tilanus

beroep: violiste Amsterdam Sinfonietta
reden: flow in spelen, soepeler vibrato, ademhaling, onderrug

Het stoppen, liggen en richtingen voelen is voor mij een soort gebed geworden om ruimte te geven aan mezelf, aan mijn hele zijn als deel van het geheel.
Als voorbereiding voor een concert, voor het studeren, maar ook in het dagelijks leven is dit een deel van mij geworden door Maaike’s lessen waar ik heel dankbaar voor ben! Maaike is één van die leraren die alles wel zou kunnen geven, want ze begrijpt van binnenuit wat ze vertelt, is ongelofelijk creatief en inventief en er is altijd ruimte voor een traan en een lach.

Winnie Hanel

profession: first violinist Gelders Orkest
reason:  audition training, pains in upper arm, shoulder and neck 

Maaike has been working with me over the last 8 years, and I am deeply thankful to her for all the knowledge she has been passing on to me. Alexander technique is truly one of the most precious methods for musicians to get to know and handle their body which I have encountered. Maaike is just the right person to teach it, being a splendid violinist herself in addition to her outstanding qualities as a teacher.

Lees meer >


With her unique, friendly and open-minded way of guiding her students, she manages not only to send me out feeling light, relaxed and with all my channels open, but she also gives me very clear tools to go on using the technique on my own in every possible activity in daily life, from music making to riding my bike or sitting in meditation, to mention just a few.
I regularly come back to Maaike in order to get new inspiration and to be surprised by a different aspect of the technique as well as being nurtured by her keen and curious mind. After her lesson I’ll feel happy, reset and enabled to find my own balance again.

< minder

Hans Alting

beroep: trompettist Koninklijk Concertgebouw Orkest 
reden: herstel van een blessure, boek over Alexander Techniek gelezen

Alexander Techniek heeft mij geleerd te luisteren naar de signalen van mijn lichaam, en op een meer natuurlijke en ontspannen manier te functioneren. Dit heeft mij als musicus op het podium, en in mijn rol als trainer & coach veel nieuwe inzichten en tools gegeven.

Annemiek de Bruin

beroep: Masters student conservatorium Amsterdam
reden: Academie Koninklijk Concertgebouw Orkest

De Alexander Techniek lessen van Maaike hebben mij vooral een groter bewustzijn gebracht. Het leven is druk en er is te weinig tijd om stil te staan bij alle kleine dingen, waaronder spanningen in het lichaam. Ik neem nu bewust de tijd om af en toe terug te keren naar de basis door even te liggen, of op momenten onderweg bewust te worden van hoe ik zit of loop. Dit alles werkt niet alleen fysiek, maar is bovenal belangrijk om ook mentaal even tot jezelf te komen!

Janet Morgan

profession: first bassoon player het Ballet Orkest
reason: pain in neck, shoulder and arms

Via Alexander Technique Maaike has helped me help myself.  With her guidance I’ve been able to improve my technique and reduce my physical stress level.  

Her patience and keen eye helped me identify sources of tension and relax my neck and shoulders to improve my sound in general and specifically help me with a delicate entrance in  Ravel’s “Bolero.”

Felix Lashmar

profession: double bass player Royal Concertgebouw Orchestra
reason: Academy Royal Concertgebouw Orchestra

I was lucky enough to have a course with Maaike during my time as an academist with the Royal Concertgebouw Orchestra. During this time we covered many aspects of the discipline, giving me plenty of ideas for how to feel more connected to myself and then my double bass. 

She brought a tremendous sense of joy and positive calm energy to the lessons, so I would always be, as she would say,‘thinking up’ on my bike on the way to her studio, and looking forward to my lesson.The course with Maaike was my second experience of one-to-one Alexander technique. But I was really happy to be able to refresh my knowledge after some years, with her help and rich perspective.

 

Leonard Besseling

beroep: Cellist en artistiek leider van Club Classique
reden: rust en kracht van het hier en nu in praktijk blijven brengen

Voor mij is Alexander Techniek veel meer dan een techniek: het is een filosofie die je leert in het leven niet het doel maar de weg ernaartoe centraal te stellen.

Wanneer ik moet wachten voor een rood verkeerslicht, denk ik soms aan wat Maaike mij geleerd heeft. In plaats van een gevoel van irritatie op mijn weg van A naar B, kies ik ervoor even een rustmoment te nemen voor mijzelf. Op die manier reageer ik niet primair op een gewoontepatroon maar ‘stop’ ik even.

Lees meer >

Die mogelijkheid is er altijd en geeft je als mens de ruimte om bewuster in het leven te staan. Zo leer je gaandeweg dat je zelf de regie in handen hebt over alles wat je doet of laat.

Als uitvoerend musicus kan mijn bestaan soms onregelmatig, stressvol en onvoorspelbaar aanvoelen. Dankzij de Alexander techniek en dankzij Maaike heb ik ontdekt dat ik mij hier niet door hoef te laten leiden. Voor mij is de grootste uitdaging het onderzoek van de eenheid tussen lichaam en geest, niet in de toekomst maar in het hier en nu. Op deze manier kan ik als cellist iedere dag nieuwe dingen ontdekken, niet alleen wanneer ik voor mijzelf studeer maar ook steeds meer tijdens concerten. Het fijne aan de groepslessen is dat ik erachter gekomen ben dat ik niet alleen sta in mijn zoektocht. Veel meer dan je misschien denkt, worstelen veel mensen met dezelfde problemen. Het delen ervan is het begin van de oplossing. Alexander techniek heeft voor mij de deuren geopend naar een bewuster leven waarin niet het resultaat in de toekomst maar de kwaliteit van leven in het nu het uitgangspunt is.

< minder

>