Testimonials Alexander Techniek

Testimonials

Op deze pagina vertellen enkele van mijn leerlingen in hun eigen woorden waarom ze les genomen hebben en hoe het ze geholpen heeft.

Maaike Warnaar

beroep: Iran-deskundige, universitair docent
reden: pijn in handen, armen en schouders/RSI

De klachten begonnen meestal als ik achter mijn bureau zat, maar ook als ik fietste, las, of gewoon met mensen sprak. De pijn is nu de meeste dagen helemaal weg maar de lessen met mijn naamgenoot Maaike (!) hebben veel meer voor mij betekend dan ‘alleen’ grip krijgen op de oorzaken van de  pijn. Het ging bijvoorbeeld ook over hoe ik mezelf in de omgeving positioneerde, of het nou achter mijn bureau was, op de bank of op de fiets. Daarnaast hielp Maaike me ook een veel groter bewust zijn te krijgen van hoe mijn ademhaling, de zwaartekracht en mijn spier/skelet stelsel allemaal verbonden zijn en samen werken om in balans te zijn en pijn vrij door het leven te kunnen gaan.

Lees meer >

Ook heel belangrijk is het momentje pauzeren (waarin je even kan voelen, i.pv. haasten naar de volgende klus), dat me enorm geholpen heeft meer mindful te zijn in grote en kleine dagelijkse activiteiten. Maaike’s lessen hebben me een meer ontspannen, gebalanceerd en mindful leven gebracht met voordelen die doorwerken in alle area’s van het leven.

< minder

Harmen de Boer

beroep: destijds solo-klarinettist Radio Filh. Orkest, NBE, hoofdvakdocent klarinet
reden: focale distonie

Enige jaren geleden werd ik geconfronteerd met een nare aandoening in mijn linkerhand. De diagnose luidde focale dystonie, een aandoening die helaas weinig uitzicht biedt op succesvolle voortzetting van een instrumentale carrière.  Ik moest helaas al mijn werkzaamheden opschorten en kwam in de medische molen terecht via de bedrijfsarts, dus consulten bij huisarts, fysiotherapeut en neuroloog in AMC. Wat te doen? Mijn enige strohalm was, zo begreep ik uit literatuur, dat in bepaalde gevallen via “retraining” wel eens met succes verbeterde controle was opgetreden.

Lees meer >

Kortom, ik ben de uitdaging aangegaan om dit ook voor mij mogelijk te maken en heb ervoor gekozen om dit te bereiken via de principes van de Alexander techniek. Gelukkig kon ik in de praktijk van Maaike Aarts terecht! Zij is zelf een geweldige violiste en vanuit haar praktijk bekend met talloze beroepskwalen zoals die bij musici voorkomen.

Ik ben begonnen vanaf nul, gesteund en begeleid door Maaike met haar kennis van zaken, niet aflatend optimisme en heb geprobeerd om via de Alexander techniek principes langzamerhand mijn klarinetspel met vele “stopjes” weer op te pakken, me hierbij realiserend dat een aandoening aan een hand niet alleen de hand betreft maar dikwijls de uiting is van onderliggende fysieke problemen, die gedurende een lange periode zijn opgebouwd. Via Alexander techniek kun je hier op een fantastische manier inzicht in krijgen.

Gelukkig heb ik op deze manier nog een vervolg aan mijn carrière kunnen geven!

< minder

Rehana de Vries

beroep: neuropsycholoog
reden: podiumvrees bij spreken in het openbaar, presenteren en optreden

De reden voor mij om aan te vangen met Alexander Techniek was dat ik behept was met ernstige podiumvrees zowel bij een optreden met de viool alsmede bij het geven van presentaties, op beide vlakken werden mijn prestaties negatief beïnvloed.

Door middel van Alexander Techniek werd ik me bewust wat mijn (negatieve) gedachten die ik had voor een optreden of een presentatie en de invloed daarvan op mijn spierstelsel, beweging, houding en ademhaling.

Lees meer >

Maaike weet de concepten van Alexander Techniek helder en met humor uit te leggen zodat ik oefeningen kan toepassen in mijn dagelijks leven. Met kleine correcties in bewegingen weet Maaike bij mij grote resultaten te bereiken, zodoende krijgt mijn vioolspel meer diepgang; door zinnen hardop te repeteren en daarbij op mijn ademhaling te letten, verloopt het geven van presentaties thans veel soepeler.

Als neuropsycholoog zie ik raakvlakken tussen Alexander Techniek en de neuropsychologie: neuropsychologie bestudeert de relatie tussen hersenfuncties en gedrag; bij Alexander Techniek betreft het de relatie tussen hersenen, gedrag, spierspanning, houding en beweging!

< minder

Daan van Beers

beroep: leerkracht Montessorischool
reden: rugpijn

Mijn verhaal.
Ik begon het jaar met een hevige aanval van spit. Nog nooit voelde ik zoveel pijn. De fysiotherapeut stuurde me naar huis met oefeningen die maar weinig hielpen. Mijn ‘ingestorte’ ruggengraat maakte me fysiek en mentaal loodzwaar. Tot ik Maaike vond, nota bene bijna een buurvrouw. Met haar lichte aanrakingen en enthousiaste stem leerde ze me lucht te brengen in mijn verkrampte ruggengraat.

Lees meer >

Denk omhoog, denk aan de ruimte om je heen, het wijde westen, noorden, zuiden en oosten. Verbeeld je hoofd de lucht in, weg van de ruggengraat, losjes op de hoogste wervel. Adem naar je ribben, voel het volume van je lijf. De verbeelding inzetten om zelf te ervaren wanneer je goed in de houding zit en wanneer niet. En daar waar de oefeningen van de fysiotherapeut niets met mijn normale bewegingen te maken hadden, deed Maaike oefeningen die juist totaal over mij en mijn lijf gaan. Tot het nabootsen van de lighouding in bed. Dankjewel Maaike, de pijn is weg en ik voel me licht.

< minder

Tijn Wybenga

beroep: componist, dirigent, pianist
reden: pijn in polsen en onderarmen

Wat Maaike Aarts bijzonder maakt is dat zij uit eigen ervaring weet wat Alexander Techniek kan betekenen voor musici met last tijdens het spelen. Samen onderzochten we waar de klachten vandaan kwamen, waarin naast houding en overbelasting ook zenuwen, stress en gedachten werden behandeld. Haar lessen voelen respectvol en vertrouwd. Voor elke persoonlijke situatie past ze Alexander Techniek op een andere manier toe. Omdat zij zelf professioneel musicus is en omdat ze altijd nieuwsgierig blijft om Alexander Techniek te blijven ontwikkelen is elke les – ook na een aantal jaren – fris, inspirerend en vernieuwend.

Lees meer >

Alexander Techniek heeft mij geholpen in zowel het pianospel als bij het dirigeren en het componeren. Het is niet alleen een techniek voor bij het beoefenen van een instrument maar een tool voor meer focus, ontspanning en richting in het dagelijks leven.

< minder

Annemiek de Bruin

beroep: Masters student conservatorium Amsterdam
reden: Academie Koninklijk Concertgebouw Orkest

De Alexander Techniek lessen van Maaike hebben mij vooral een groter bewustzijn gebracht. Het leven is druk en er is te weinig tijd om stil te staan bij alle kleine dingen, waaronder spanningen in het lichaam. Ik neem nu bewust de tijd om af en toe terug te keren naar de basis door even te liggen, of op momenten onderweg bewust te worden van hoe ik zit of loop. Dit alles werkt niet alleen fysiek, maar is bovenal belangrijk om ook mentaal even tot jezelf te komen!

Mirjam Bosma

beroep: cellist Radio Filharmonisch Orkest
reden: speel plezier, zelfvertrouwen

Mijn cello nam ik vrijwel elke les mee, maar grappig genoeg heb ik hem maar een paar keer uitgepakt. Er was elke keer genoeg om zonder instrument aan te werken, terwijl ik wel met steeds meer plezier en zelfvertrouwen op het podium zat. En daar was het me om begonnen. Bij Maaike voelde ik me vanaf de eerste minuut op mijn gemak en ook al bestaan de lessen voor een groot deel uit vaste onderdelen, het is toch helemaal op jou afgestemd.
Zelf heb ik het als enorm pluspunt ervaren dat Maaike musicus is en de beroepspraktijk zo goed kent. Ze heeft aan een half woord genoeg!

Hans Alting

beroep: trompettist Koninklijk Concertgebouw Orkest 
reden: herstel van een blessure, boek over Alexander Techniek gelezen

Alexander Techniek heeft mij geleerd te luisteren naar de signalen van mijn lichaam, en op een meer natuurlijke en ontspannen manier te functioneren. Dit heeft mij als musicus op het podium, en in mijn rol als trainer & coach veel nieuwe inzichten en tools gegeven.

Danna Paternotte

beroep: free lance violiste
reden: zelfvertrouwen, streek techniek, linkerhand techniek, flow in spelen

In mijn lessen bij Maaike probeer ik meer ontspanning te vinden in mijn vioolspel. Samen zijn we aan het werk (soms nogal vastgeroeste) patronen te doorbreken die mij belemmeren, zodat ik veel vrijer kan spelen. Door bijvoorbeeld mijn lichaam te ‘scannen’ voor het spelen, neem ik de tijd om contact te maken met de vloer, de wereld om me heen en mijn eigen lijf. 

Door mijn blik te verbreden en bewust te zijn van mijn ademhaling verstijf ik minder tijdens het spelen. Daarnaast werken we aan mijn zelfvertrouwen, waar het me nog wel eens aan wil ontbreken. Soms denk ik dat ik dingen niet kan, maar is het mijn eigen focus die me belemmert.

Lees meer >

Door bijvoorbeeld te doen alsof een grote violist die ik bewonder die passage speelt, verdwijnt het gevoel dat ik geen fouten mag maken en speel ik opeens veel beter en kan ik dingen waarvan ik dacht dat ik ze niet kon. Het is bijzonder (en soms ook frustrerend) om te ontdekken hoe je jezelf zo in de weg kan zitten, maar omdat je tegelijk bewijst aan jezelf dat je het dus wel kan, geeft dat ook vertrouwen en Maaike helpt me hier enorm bij.Doordat ik heel streng ben voor mezelf denk ik snel in goed/fout en Maaike laat me inzien dat het uiteindelijk allemaal om muziek draait en die zogenaamde fouten er gewoon mogen zijn.

< minder

Anna Magdalena den Herder

beroep: plaatsvervangend aanvoerder altviool Nederlands Kamerorkest
reden: auditie voorbereiding

De Alexander Techniek lessen van Maaike hebben mij geleerd zacht te worden, zowel fysiek als mentaal. De verbondenheid van lichaam en geest die mogen ontspannen, om vanuit die ontspanning de kracht te vinden om je uit te drukken. In mijn auditie voorbereidingen en de auditie zelf heb ik geleerd deze zachtheid mentaal en fysiek toe te passen. Het gaf me rust om me bezig te houden met de muziek en wat ik ermee wilde vertellen. Fysiek weet ik nu beter hoe mijn lijf in elkaar zit, het heeft me inzicht gegeven in hoe het werkt in mijn lijf en hoe ik kan navoelen wat gezond is voor mij en wat niet. Bij Maaike vond ik iemand die de Alexander Techniek deelt vanuit een sterke eigen visie, met humor en een zacht vertrouwen in een ieder waar ze mee werkt. Ik leerde via haar om te vertrouwen en geloven in wie ik ben en wat ik te delen heb als musicus.

Diet Tilanus

beroep: violiste Amsterdam Sinfonietta
reden: flow in spelen, soepeler vibrato, ademhaling, onderrug

Het stoppen, liggen en richtingen voelen is voor mij een soort gebed geworden om ruimte te geven aan mezelf, aan mijn hele zijn als deel van het geheel.
Als voorbereiding voor een concert, voor het studeren, maar ook in het dagelijks leven is dit een deel van mij geworden door Maaike’s lessen waar ik heel dankbaar voor ben! Maaike is één van die leraren die alles wel zou kunnen geven, want ze begrijpt van binnenuit wat ze vertelt, is ongelofelijk creatief en inventief en er is altijd ruimte voor een traan en een lach.

Leonard Besseling

beroep: Cellist en artistiek leider van Club Classique
reden: rust en kracht van het hier en nu in praktijk blijven brengen

Voor mij is Alexander Techniek veel meer dan een techniek: het is een filosofie die je leert in het leven niet het doel maar de weg ernaartoe centraal te stellen.

Wanneer ik moet wachten voor een rood verkeerslicht, denk ik soms aan wat Maaike mij geleerd heeft. In plaats van een gevoel van irritatie op mijn weg van A naar B, kies ik ervoor even een rustmoment te nemen voor mijzelf. Op die manier reageer ik niet primair op een gewoontepatroon maar ‘stop’ ik even.

Lees meer >

Die mogelijkheid is er altijd en geeft je als mens de ruimte om bewuster in het leven te staan. Zo leer je gaandeweg dat je zelf de regie in handen hebt over alles wat je doet of laat.

Als uitvoerend musicus kan mijn bestaan soms onregelmatig, stressvol en onvoorspelbaar aanvoelen. Dankzij de Alexander techniek en dankzij Maaike heb ik ontdekt dat ik mij hier niet door hoef te laten leiden. Voor mij is de grootste uitdaging het onderzoek van de eenheid tussen lichaam en geest, niet in de toekomst maar in het hier en nu. Op deze manier kan ik als cellist iedere dag nieuwe dingen ontdekken, niet alleen wanneer ik voor mijzelf studeer maar ook steeds meer tijdens concerten. Het fijne aan de groepslessen is dat ik erachter gekomen ben dat ik niet alleen sta in mijn zoektocht. Veel meer dan je misschien denkt, worstelen veel mensen met dezelfde problemen. Het delen ervan is het begin van de oplossing. Alexander techniek heeft voor mij de deuren geopend naar een bewuster leven waarin niet het resultaat in de toekomst maar de kwaliteit van leven in het nu het uitgangspunt is.

< minder

Winnie Hanel

profession: first violinist Gelders Orkest
reason:  audition training, pains in upper arm, shoulder and neck 

Maaike has been working with me over the last 8 years, and I am deeply thankful to her for all the knowledge she has been passing on to me. Alexander technique is truly one of the most precious methods for musicians to get to know and handle their body which I have encountered. Maaike is just the right person to teach it, being a splendid violinist herself in addition to her outstanding qualities as a teacher.

Lees meer >


With her unique, friendly and open-minded way of guiding her students, she manages not only to send me out feeling light, relaxed and with all my channels open, but she also gives me very clear tools to go on using the technique on my own in every possible activity in daily life, from music making to riding my bike or sitting in meditation, to mention just a few.
I regularly come back to Maaike in order to get new inspiration and to be surprised by a different aspect of the technique as well as being nurtured by her keen and curious mind. After her lesson I’ll feel happy, reset and enabled to find my own balance again.

< minder

Sarah Ouakrat

profession: first flute player Ballet Orkest
reason: improving breathing, sound and posture

Although Maaike is not a flutist (but a violinist) she helped me tremendously! She really made me feel my body and freed my breathing. I felt so much more connected to my body while playing and more focused after I learned from her. We usually ended up all our lessons with flute playing and music making. She has such special skills to hear deeply the quality of your sound or your involvement in the music as well as your technical challenges. She was really a coach! I was very surprised that she could hear everything; although it is not her instrument, she is a real musician.

Lees meer >

Later on I became pregnant and I heard from Maaike that she could also help me with my delivery using alexander technique and teach me some positions during all the fases of labor. My partner also came to one lesson to learn how to physically support me in the best ways during delivery. It helped me from the beginning to the end of the birth for both my daughters! I could stay focused and have a lot of alternative positions to handle the pain. And after the first birth, I also went back to Maaike to learn good postures during breastfeeding and re-align my head-neck-back.

Basically, alexander technique helps me in my everyday life now, thanks to Maaike! I use it all the time: sleeping position, music practice, sport, cooking, walking and much more! I try to be aware of it as much as possible.

Maaike was always so positive, such a shiny person and encouraging. I strongly recommend her to everyone! She also borrowed me great books about music, auditions, birth, mental and physical training, she simply gave me the motivation and enthusiasm to reach my goals.

< minder

Janet Morgan

profession: first bassoon player het Ballet Orkest
reason: pain in neck, shoulder and arms

Via Alexander Technique Maaike has helped me help myself.  With her guidance I’ve been able to improve my technique and reduce my physical stress level.  

Her patience and keen eye helped me identify sources of tension and relax my neck and shoulders to improve my sound in general and specifically help me with a delicate entrance in  Ravel’s “Bolero.”

Felix Lashmar

profession: double bass player Royal Concertgebouw Orchestra
reason: Academy Royal Concertgebouw Orchestra

I was lucky enough to have a course with Maaike during my time as an academist with the Royal Concertgebouw Orchestra. During this time we covered many aspects of the discipline, giving me plenty of ideas for how to feel more connected to myself and then my double bass. 

She brought a tremendous sense of joy and positive calm energy to the lessons, so I would always be, as she would say,‘thinking up’ on my bike on the way to her studio, and looking forward to my lesson.The course with Maaike was my second experience of one-to-one Alexander technique. But I was really happy to be able to refresh my knowledge after some years, with her help and rich perspective.

 

Lucia Mateo

profession: double bass Academy Royal Concertgebouw Orchestra
reason: pain in hands, arms, neck, shoulders

Alexander Technique lessons with Maaike are being so crucial for me since I was already some years having pain in hands and arms while I play double bass; with the pain the confidence on my playing decreased a lot since I could not trust my body anymore. Neither teachers or physiotherapists could give me the key for the muscle relaxation.

By changing my old habits for new ones, AT lessons are the best way I found till now to solve this issue. From the awareness I learnt to instantly reduce the tensions I created in my body; I said “I created” because I realised I was the one doing the most for the tension to appear. A big part of that awareness is to learn to stop (the old habit) and to think twice how is my body acting.

Lees meer >

Thanks to the new habits I learnt in the lessons, my way of practicing is also changing which makes me get less tired when I play.

From the very begging of taking lesson I could notice the state of relaxation after the session just doing nothing and following the teacher’s words. Because I don’t find that state very often in my daily life, I quickly felt that was something good for me. Already in the middle of the year, I began to feel my muscles releasing immediately after listening the teacher directions. I started to understand it was most about listening, persistence, willing and the main ingredient of the let it go without judgment.

AT is also a meditation for me, during the lessons and when I do it at home I only think in the directions, so my mind is already busy giving instructions to my body. I keep busy and clear mind while I release the body, sounds good!! Let’s say while I do AT is easier for me to be in the present moment.

The lessons are also good for my posture health as I work on my back length and strength which was pretty bad since I spent so many hours in my life playing this big instrument. Not only for my playing also for my well-being, I am very glad I went into AT lessons. Now I can go through the directions at any time on my daily life which makes me find myself quickly. I have the feeling I am always in touch with my body so I feel life much more enjoyable.

< minder