Klik op de afbeelding om te vergroten
Hoe werkt Alexander Techniek?
Als je Alexander Techniek les neemt begin je te merken dat je op sommige prikkels van het leven anders zou willen reageren. Zoals; heel gestresst worden achter de computer als je een deadline hebt, je adem inhouden als je merkt dat je te laat vertrokken bent, spanning krijgen in je nek, schouders en armen als je hoge noten op je instrument moet spelen (zie voorbeeld hieronder).
De Alexander Techniek leert je hoe je met meer rust en een betere coördinatie op een prikkel kan reageren. Zo voorkom je dat je iets doet volgens je oude ongunstige gewoontepatroon en creëer je behulpzame nieuwe gewoontepatronen. Met andere woorden: nieuwe verbindingen tussen je brein en je lijf.
Kijk even naar de tekening op deze pagina. Er volgt nu een praktijk voorbeeld om de tekening duidelijk uit te leggen.
Ontmoet Lucia, een getalenteerde contrabassiste die bij me op les kwam met pijn in haar handen, armen, schouders en nek. In een reeks van 15 lessen werkten we intensief aan efficiënter en moeitelozer zitten, staan, lopen, appen op de telefoon, haar slaaphouding, en natuurlijk... contrabas spelen!
Door de Alexander Techniek lessen werd Lucia er zich langzamerhand bewust van dat ze in veel dagelijkse activiteiten, maar met name als ze hoge noten op haar bas moest spelen, overbodige spanning creëert in haar schouders, armen en handen. Ook zette ze daardoor haar adem vast. Dit waren de fysieke gewoonten.
Ook kwam Lucia er achter dat ze voor het spelen van een hoge noot vaak dingen dacht als: ‘o jee, dadelijk haal ik hem niet en is het vals’, en ‘het kost me heel veel kracht in mijn handen en armen om zo hoog te spelen’. Dit waren de mentale gewoonte patronen.
Door de fysieke en mentale gewoonte patronen voelde ze zich gespannen en gestresst worden; haar emotionele gewoontepatronen.
Om zich beter en veiliger te voelen ging ze nog harder studeren op haar bas, maar daardoor kreeg ze nog meer pijn; en zo kwam ze in een vicieuze cirkel.
Het is duidelijk dat ze haar fysieke gewoonte patronen niet volledig had kunnen veranderen en voorkomen als ze haar mentale patronen buiten beschouwing had gelaten. Ook is duidelijk dat ze niet zo gemakkelijk het goedbedoelde advies ‘gewoon te ontspannen’ zou kunnen opvolgen, zonder naar haar fysieke, emotionele en mentale gewoonte patronen te kijken. De Alexander Techniek richt zich dan ook op de fysieke, mentale en emotionele aspecten tegelijk; ze zijn niet te scheiden en beïnvloeden elkaar constant.
Het Alexander Techniek proces begint met bewustzijn; de mentale en fysieke gewoontepatronen had Lucia voordat ze les nam helemaal niet in de gaten. Ze voelde zich vaak gespannen en hulpeloos. Maar na een aantal lessen begint ze wel op te merken welke onbehulpzame dingen ze denkt en doet. Dat is het begin van de weg omhoog.
Met behulp van het nieuwe bewustzijn kon Lucia kiezen om op een andere manier de hoge noten te spelen. Ze leerde behulpzame gedachten te denken; bijv. ’mijn rug is sterk en de kracht komt daar vandaan in plaats van alleen uit mijn handen en schouders’. Tegelijkertijd leerde ze overbodige spanning in nek, schouders, armen en handen los te laten waardoor die minder overwerkt raakten en de pijn kon verminderen. De spieren in haar rug konden juist weer langer, breder en krachtiger worden.
Nu speelt ze met veel meer gemak en zelfvertrouwen, haar klank is voller en ze heeft bijna geen pijn meer. En áls ze pijn voelt opkomen weet ze nu waar het aan ligt en hoe ze er zelf weer vanaf kan komen. Ook maakt ze andere keuzes in het studeren: ze weet nu dat ze beter kort met hoge kwaliteit van bewustzijn kan studeren dan uit gewoonte lang, gespannen en onbewust herhalen.
Kijk nog eens naar de tekening: de ‘prikkel’ is in dit verhaal ‘het spelen van hoge noten op de contrabas’. Dan volgt een keuze moment (wel/niet) en kan Lucia ervoor kiezen welk weggetje in haar brein ze wil ingaan; óf die van de oude gewoonte óf die van vrijheid, loslaten, kracht en coördinatie. Geweldig!
Op de pagina testimonials staat Lucia’s verhaal in haar eigen woorden.
Een ander verhaal van het herprogrameren van het brein is van Harmen de Boer over focale dystonie op de pagina testimonials.
Wat gebeurt er in een les? Voor praktische informatie klik hier.