Alexander Techniek voor musici

De Alexander Techniek kan musici van alle niveaus in muzikaal en technisch opzicht verder helpen ontwikkelen. Het helpt je:

  • beter te presteren naar je werkelijke kunnen
  • blessures te voorkomen en er van te herstellen
  • meer rust en vertrouwen te hebben en minder last van zenuwen, podium angst en stress
  • een mooiere en grotere klank te creëren zonder dat je daar hard voor hoeft te werken
  • efficiënter te studeren
  • ontdekken hoe je gedachten je prestaties en coördinatie beïnvloeden
  • makkelijker adem te halen en stemgebruik te verbeteren
  • beter samen te spelen/zingen met je collega-musici
  • moeilijke passages te spelen/zingen/dirigeren terwijl je ademhaling rustig door gaat
  • rustig en positief studeren op zo’n manier dat je techniek en muziek niet van elkaar scheidt
  • te concentreren op zo’n manier dat je je omgeving blijft waarnemen

Je instrument vasthouden

Hoe houd je je instrument vast op zo’n manier dat je zo min mogelijk inspanning hoeft te leveren? Dat is al een hele kunst. Laten we de viool als voorbeeld nemen. Kijk maar eens naar de volgende twee violisten. Welke vind je er het best uit zien, en waarom?

Rekening houden met de anatomie van je lichaam terwijl je je instrument vasthoudt, is een goed idee!

De jonge P. Hirschhornn houdt zijn viool prachtig vast.

De geweldige violist N. Znaider creëert zo meer spanning dan nodig is.

Volgens mij kunnen (alt)violisten de positie en de afmetingen van kin- en schoudersteun het beste laten bepalen door de natuurlijke coördinatie en anatomie van hun lichaam. Ieder lichaam is anders en het lijkt mij dan ook logisch dat iedereen een unieke op maat gemaakte kin- en schoudersteun zou moeten hebben.

Maar vaak zien we dat de leerlingen van leraar X allemaal met het ene type steun spelen, en de leerlingen van leraar Y juist allemaal zonder steun. Ongeacht dat de ene student een lange nek heeft, of lange armen, een korte pink, smalle schouders of juist brede. Al deze factoren beïnvloeden de maat en positie van kin- en schoudersteun, en dus de positie van de viool ten opzichte van het lichaam.

Als je meer wilt weten over op maat gemaakte kin- en schouder steunen kijk op: www.violinistinbalance.nl»

Blessures

Veel musici krijgen blessures; uiteindelijk zelfs 75%. Frozen shoulder, (pees) ontstekingen, rug/nek/schouder pijn, RSI, focale dystonie, etc. etc. Professionele musici en conservatorium-studenten staan onder grote druk om zo snel mogelijk zo goed mogelijk te presteren….
lees verder»

Een leerling in de les met haar viool

Podium-angst

Overmatig last hebben van podium-angst is een veel voorkomend probleem onder musici. Als je er te veel last van hebt kan dat je plezier in het spelen en in je werk behoorlijk verminderen….
lees verder
»

Studietips

Een hele belangrijke factor in het voorkomen van blessures is de manier waarop je studeert. De meeste musici spelen/zingen/dirigeren een aantal uren per dag in hun eigen studeerkamer. Het is voor de meeste musici wel de moeite waard eens kritisch te kijken naar hoe ze die uren doorbrengen. Het gaat er (tot op zekere hoogte uiteraard) niet zozeer om hoeveel je studeert (kwantiteit), maar vooral om hoe je studeert (kwaliteit)….
lees verder
»

Flow

Het beste wapen tegen podium-angst is het volledig opgaan in de muziek. De meeste musici zullen zich hun meest geweldige concert wel kunnen herinneren: alles loopt als vanzelf, je geniet van elke noot, je voelt de muziek in elke vezel van je lijf. Psychologen noemen dit flow. Hoe kan je ervoor zorgen dat je de kans op flow zo groot mogelijk maakt?
lees  verder»