Blessures

23 dec 2010

Veel musici krijgen blessures; uiteindelijk zelfs 75%. Frozen shoulder, (pees) ontstekingen, rug/nek/schouder pijn, RSI, focale dystonie, etc. etc. Professionele musici en conservatorium-studenten staan onder grote druk om zo snel mogelijk zo goed mogelijk te presteren. Concerten, concoursen, overgangsexamens, voorspeelklassen en de druk om alles aan te nemen, anders word je niet meer gevraagd. Dit alles zonder de algemene toegang tot blessurepreventie, psychologen, masseurs en personal coaches die in de top-sportwereld de normaalste zaak van de wereld zijn. In de wereld van musici zijn veel van deze zaken nog taboe. Musici schamen zich als iets niet lukt of als ze een blessure hebben; dan voelen ze zich zwak, ze hebben gefaald. Door dit taboe en door de sterke cultuur van ‘the show must go on’ spelen ze soms lang door de pijn heen en vragen ze laat om hulp.

Voorkomen is beter dan genezen. Tien vragen die je jezelf kunt stellen om inzicht te krijgen in jouw risico op blessures:

  1. hoe bespeel je je instrument, oftewel hoe ‘gebruik je je lichaam’? (hoeveelheid overbodige spanning, kwaliteit van je coördinatie)
  2. hoe reageer je op prestatiedruk? (word je gespannen en ga je nog harder werken? Of ga je juist rustig aan doen?)
  3. neem je genoeg pauzes? (vakanties, maar ook pauzes tijdens het studeren en gedurende de dag)
  4. ben je te vaak te gestresst? (het immuun-systeem werkt minder goed dus je hebt meer kans ziek te worden/blessures te krijgen)
  5. hoe is je planning? (doe je te veel concoursen/concerten? ben je in staat nee te zeggen?)
  6. durf je snel om hulp te vragen als je pijn voelt? leef je gezond? eet/slaap je goed?
  7. hoe studeer je? nerveus, gestresst, gehaast of angstig? Heb je last van ‘over-studeren’ om zenuwen te bezweren?
  8. hoe is je interne dialoog? (is het nou alweer vals, ik kan ook niks! of; nu kan ik het maar straks vast niet meer…)
  9. spelen er fysieke/genetische factoren? (bijv. kleine handen, aanleg voor ontstekingen?)
  10. is je instrument in goede conditie? (licht/zwaar te bespelen)

Als je bovenstaande vragen voor jezelf beantwoordt zul je ontdekken dat je aan de meeste risicofactoren iets kunt doen. De Alexander Techniek richt zich vooral op de eerste oorzaak van blessures van deze lijst: ongunstige coördinatie. Maar er kunnen doordat je Alexander Techniek lessen volgt ook veranderingen optreden wat betreft je planning, hoe je reageert op stress en hoe je studeert. Simpelweg doordat je je bewuster wordt van jezelf en je fysieke en mentale gewoontepatronen.