De kunst van het veranderen

22 dec 2011

Allereerst kunnen we vaststellen dat gewoontes ontzettend moeilijk te veranderen zijn. Hoe vaak hebben we allemaal vol goede moed bedacht dat het anders moest om vervolgens terug te vallen in ons oude patroon?

Onder andere de volgende zaken heb ik lange tijd zonder succes proberen te veranderen: rechtop zitten, op tijd vertrekken, minder werk aan nemen, viool  spelen zonder te knijpen in mijn linkerduim, niet meer op mijn buik slapen.

Vanaf het moment dat ik Alexander Techniek les nam en leraar werd zijn deze gewoontes stukje bij beetje blijvend veranderd. Hoe dat ging? Zo…

Allereerst werd ik me bewuster van mezelf op de momenten voordat ik de keuze maakte die ik eigenlijk niet wilde maken, of deed wat ik eigenlijk niet wilde doen. Wat gebeurde er nou eigenlijk precies mentaal en lichamelijk?

Laat ik ‘op tijd vertrekken’ als voorbeeld nemen. Vroeger vertrok ik zo op het laatste moment dat ik naar het station moest rennen en net tussen de dichtgaande deuren van de trein naar binnen glipte, nat van het zweet en totaal gestrest. Al heel lang vond ik dat ik hier nu echt een keer mee op moest houden. Waarom lukte het nou nooit op tijd weg te gaan?

Na grondig observeren en analyseren bleek de oorzaak van het probleem te zijn dat ik niet kon stoppen met wat ik deed voordat ik weg moest. Ik was bijvoorbeeld aan het vioolspelen en moest en zou nog even die bladzijde afmaken. Ik stelde mijn (onzinnige) korte termijn doel dus boven mijn eigen lange termijn welzijn. De verandering begon met te realiseren dat ik sowieso nooit allemaal kon afmaken wat ik eigenlijk wilde afmaken, en dat de kwaliteit van studeren ook niet erg hoog kon zijn in deze haastige staat van zijn.

Vervolgens voelde ik veel duidelijker wat mijn lichamelijke reactie was op het late weg gaan. Mijn adem zat vast, mijn buik was gespannen, mijn spieren verkrampt. Toen ik dat doorkreeg voelde ik me nog oncomfortabeler: mijn lijf schreeuwde eigenlijk om ontspanning en mijn hoofd om rust. Door mijn ‘afmaak drang’ had ik dat genegeerd en helemaal niet gemerkt!

Stapje voor stapje voelde ik mijn perfectionisme en ‘afmaak-drang’ tijdig opkomen. Als ik het voelde opkomen stopte ik even: ik  accepteerde hoe ik me voelde, en maakte bewust de keuze mijn lijf met behulp van de Alexander Techniek te ontspannen. Vervolgens  was ik door deze combinatie van lichamelijke ontspanning en mentale rust in staat om mijn tas alvast rustig in te pakken en ruim op tijd te vertrekken.
Wat een opluchting!

Het unieke van de Alexander Techniek is dat het je bewuster maakt van zowel lichaam als geest: om echt te veranderen moeten ze allebei tegelijkertijd aangepakt worden, want dan kunnen ze elkaar versterken en is er een veel grotere kans van slagen.

Alexander Techniek helpt je te ontdekken wat je onderliggende onhandige overtuiging, of wens is, die je in de weg zit. En Alexander Techniek helpt je de opgebouwde lichamelijke spierspanning los te laten die bij die onderliggende overtuiging of wens hoort.

Een ‘win-win situation’ dus!