Wat is Alexander Techniek?

De Alexander Techniek is al meer dan een eeuw een zeer effectieve praktische zelfhulpmethode. Het helpt je om overbodige spanningen los te laten en zo beter te presteren, blessures te voorkomen, lichaamshouding te verbeteren en (pijn)klachten te verminderen. Doordat je efficiënter en beter gecoördineerd leert bewegen verbetert je ademhaling, coördinatie, balans en spiertonus.

Bewegingspatronen hercoördineren aan de hand van zitten en opstaan.

De Alexander Techniek leert je je hersenen te gebruiken om je lichaam te hercoördineren. Zo leer je voorkomen dat je beweegt volgens je oude ongunstige gewoontepatroon.  Als een voetballer voor het nemen van een penalty denkt: ‘O jee, dit gaat vast niet lukken’, is de kans een stuk kleiner geworden dat het inderdaad zal lukken, simpelweg vanwege het feit dat zo’n gedachte de spieren verkrampt en de coördinatie bemoeilijkt.

De Alexander Techniek leert je je denken te gebruiken om je coördinatie juist te versoepelen. Het is een mentaal proces dat je in praktijk kan brengen tijdens al je dagelijkse activiteiten: terwijl je computerwerk doet, sport, een instrument bespeelt, stofzuigt of wandelt.

De Alexander Techniek maakt ons bewuster van onszelf. Dit bewustwordingsproces is heel praktisch: hoe voer je de dagelijkse werkzaamheden het meest efficiënt uit? De meeste mensen creëren een teveel aan spierspanning in nek, rug en schouders, meestal zonder het te merken. We zijn immers zo gewend geraakt aan onze eigen gewoontes dat we niet meer in de gaten hebben wat we nou eigenlijk doen.

In de les merk je dat een mooie balans van je nek, hoofd en rug essentieel is voor het goed functioneren van je ledematen, ademhaling en organen.  Als de nek, hoofd en rug met elkaar in balans zijn hoef je namelijk minder hard te werken om te kunnen functioneren. Dit vermindert pijn, vermindert de kans op klachten en verbetert je prestaties.

Hoe werkt het?

Het begint in de hersenen! In de les Alexander Techniek hercoördineer je je bewegingspatronen o.a. aan de hand van een simpele beweging: zitten en opstaan uit een stoel. Dus stel je voor: je bent in de les en je staat voor de stoel. Je staat op het punt om te gaan zitten. Hoe gaat het vervolgens in zijn werk?

Door even te stoppen voordat je daadwerkelijk gaat zitten, creëer je een keuzemogelijkheid. In dit moment kan je kiezen hóe je de beweging wilt uitvoeren. Je stopt, wordt je bewust van jezelf, merkt ergens een teveel aan spanning, laat die los en beweegt vervolgens vloeiender en gemakkelijker. Zo voorkom je onnodige spanning in nek, rug, schouders, armen en benen. En, niet onbelangrijk, je voorkomt dat je je ademhaling vastzet.

De beweging wordt vanaf de allereerste aanzet in de hersenen dus anders aangestuurd. Het unieke van de Alexander Techniek is dat zo de daadwerkelijke oorzaak van veel problemen bij de kern aangepakt wordt.
Als je meer wilt weten over de basis principes van de Alexander Techniek klik hier».

Als klein kind hurkten we allemaal zo gemakkelijk en natuurlijk.

Voorbeeld: RSI of muisarm

Als iemand RSI of een muisarm heeft moeten we de oorzaak volgens de Alexander Techniek zoeken in de manier waarop deze persoon beweegt.

Hoe hij achter de computer zit, de muis gebruikt, fietst, opstaat uit een stoel… kortom hoe hij in het dagelijks leven gecoördineerd is.

De oorzaak van de muisarm of RSI ligt erin dat de hersenen inefficiënte bewegingsopdrachten aan de spieren geven. Met als gevolg dat veel spieren van armen, schouders en nek steeds harder werken dan nodig is.

De Alexander Techniek beoogt de hersenen te herprogrammeren zodat ze beter gecoördineerde opdrachten naar de spieren leren versturen. Daardoor kunnen de arm- nek- en schouderspieren zich verlengen in plaats van verkorten. Zo zullen bloedvaten en zenuwen weer de ruimte krijgen, worden afvalstoffen beter afgevoerd en kan de pijn geleidelijk verdwijnen.

Zitten was voor iedereen ooit moeiteloos en ontspannen.

Terug naar je kindertijd

Deze baby zit moeiteloos in balans. Helaas associëren veel mensen een mooie houding met het creëren van te veel spierspanning: ‘Recht zitten, schouders naar achteren, bekken kantelen en buik aanspannen!’ Het probleem van deze aanpak is dat we het maar een paar minuten volhouden om vervolgens vermoeid weer in te zakken.

Gelukkig kan het ook anders: met de Alexander Techniek kan je het moeiteloze zitten en soepele bewegen herontdekken. Zónder zo hard te werken, zoals toen je nog een klein kind was. Als je in balans zit, doet je skelet namelijk veel werk gratis en voor niks! Ben je uit balans (ofwel ‘militair rechtop’, ofwel ‘ingezakt’) moeten je spieren heel hard werken om te zorgen dat je in die positie blijft. We kunnen veel van kinderen leren, kijk maar eens om je heen…

Wetenschappelijk onderzoek rugpijn

“97% of people with back pain could benefit by learning the Alexander Technique”
– Jack Stern, spinal neurosurgeon

In 2008 is een groot onderzoek naar de werking van de Alexander Techniek op lage chronische rugklachten gepubliceerd in The British Medical Journal. Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde heeft het overgenomen.

Na 24 lessen Alexander Techniek was de rugpijn verminderd met 85% vergeleken met de controle groep: patiënten hadden ipv. 21 dagen per maand, nog maar 3 dagen per maand rugpijn.

Aan het onderzoek deden 579 rugpatiënten mee, verdeeld over drie groepen: één groep kreeg 6 Alexander Techniek lessen, één groep kreeg 24 Alexander Techniek lessen, één groep massage, en de controlegroep kreeg de standaardbehandelingen van de huisarts. Daarnaast kreeg de helft van alle patiënten de opdracht een half uur per dag te wandelen.

lees verder»

Wie was F.M. Alexander?

“…You translate everything, whether physical, mental, or spiritual, into muscular tension…”
– F.M. Alexander

F.M. Alexander in 1910

De Alexander Techniek werd zo’n 120 jaar geleden ontwikkeld door de Australische acteur F.M. Alexander (Australië1869- Londen1955). Tijdens het reciteren op het podium werd hij hees en uiteindelijk verloor hij zelfs zijn stem. Dokters konden zijn heesheid niet verhelpen waarna hij besloot zichzelf te observeren in de hoop de oorzaak van zijn stemverlies te achterhalen.

Na lange observatie ontdekte hij dat zijn heesheid was veroorzaakt doordat zijn nek, hoofd en rug niet met elkaar in balans waren. Hij had zijn nekspieren onbewust veel te hard aangespannen en zijn hoofd achter in zijn nek getrokken. Daardoor kwam er onnodig veel druk op zijn stembanden en konden ze niet meer goed functioneren.

lees verder»